Når du eksporterer er det viktig at alle papirer er i orden. Arendal Handelskammer hjelper deg gjerne med opprinnelsesbevis og ATA Carnet, og ønsker at flere benytter seg av tjenesten.

Vi ønsker oss større aktivitet, og nå slår vi et slag for Arendal Handelskammer. Det har vært driftet av Arendal Næringsforening siden 2005, og nå har det blitt lettere å skaffe seg certificate of origin/opprinnelsesbevis via internett, forteller Hanne Narten (bildet) som utfører handelskammertjenester i foreningen.

Hovedoppgavene for Handelskammeret er å utstede ATA Carnet og legaliserings- eller opprinnelsesbevis på varer som er produsert, eller delvis produsert i Norge.- Eksportbedrifter har kunder som forlanger et verifisert stempel på at varen er ekte, og derfor er opprinnelsesbevis et svært viktig dokument å få stemplet, noe vi gjør her, sier Narten.- I 2013 skrev vi ut 154 legaliseringsbevis, men dette tallet kan bli enda større, sier daglig leder i foreningen Hans A. Iversen.- Før måtte kundene komme til oss for å få slike legaliseringspapirer. Nå kan det gjøres mye enklere. På hjemmesiden til http://www.arendalnaeringsforening.no/eksportdokumenter/ ligger det en link til e-certify som gjør det mye enklere å få disse dokumentene stemplet, forteller Narten.- Man registrerer seg veldig greit med noen tastetrykk, og her kan man hente ut så mange kopier man vil uten at det blir ekstra kostnader for kundene, reklamerer hun videre.Det sier seg selv at det er litt tid å spare ved å gjøre disse tingene selv på nettet.Hanne Narten vil gjerne hjelpe folk i gang med bruk av e-certify, og oppfordrer kundene til å ta kontakt med henne om det er noe de lurer på.

Hva er et ATA Carnet?Den andre tjenesten handelskammeret i Arendal tilbyr er utstedelse av ATA Carnet. Et carnet er et dokument som gjør det mulig å føre varer til og fra utlandet avgiftsfritt, noe som sikrer raskere passering av landegrensene.

-Det kan for eksempel være en båt som skal på utstilling i utlandet. Da kommer kundene til oss i Havnegården, og så behandler vi og utsteder papirene her. Når man innehar et ATA Carnet vet tollerne hvor varen til enhver tid er, og det går fortere å komme gjennom tollen om man har slike papirer, forklarer Narten.

- Ønsker flereDet er i alt 16 Handelskammere i Norge som utsteder opprinnelsesbevis og ATA Carnet. Arendal Handelskammer er ett av dem, og kammeret har eksistert siden 1946.- Jeg skulle ønske flere lokale bedrifter benyttet seg av å utstede eksportpapirer hos oss. Jeg har en mistanke om at bedriftene i Arendal benytter seg av andre handelskamre når de trenger det, og kanskje er det rett og slett fordi de ikke vet at de kan få ordnet det lokalt. Men det kan de! sier Iversen.

Handelskammertjenestene er en av inntektskildene i Arendal Næringsforening, og jeg håper at det blir økt aktivitet, smiler han.

Hittil i år har det bare blitt utstedt 3 ATA-Carneter lokalt i Arendal.- Det er alt for få, mener Iversen.- Om du lurer på noe, så ta kontakt. Vi hjelper deg gjerne, sier Hanne Narten og Hans A. Iversen til slutt.