Møt den nye sjefen for Agder Bil AS, Sondre Hansen (32). Den unge mannen er utdannet mekaniker, men å skru bil har han ikke gjort så mye av i sitt unge liv.

Første november i fjor fikk en av våre medlemsbedrifter Agder Bil AS ny daglig leder. Bedriften ble etablert i 1966, og selger både Mercedes og Peugeot.Den nye sjefen for den butikken med flest "stjernebiler" i parken, har gått fra ror til ratt, men angrer ikke ett sekund på valget.

- Jeg jobbet i båtbransjen før, og der var det naturlig nok mer trøkk om våren og sommeren, enn om vinteren. Her i butikken og på verkstedet har vi en jevnere flyt hele året. - Og det passer meg kjempebra. Jeg får kanskje nyte finværet på Sørlandet litt mer i år? sier en håpefull Sondre Hansen.

For 32 - åringen er det ikke nytt å være i et bilmiljø. Hansen er nemlig utdannet bilmekaniker, men har bare jobbet som dette i litt over ett år.- Jeg begynte som mekaniker, men tilfeldighetene ville det slik at jeg fikk jobb ved Grimstad Båtsenter. De lurte på om jeg ville begynne å selge båt, og i 2005 startet min maritime karriere. Etter hvert kjøpte de opp Kristiansand Båtsenter, og jeg fikk tilbud om å bli sjef der. Jeg har derfor ledererfaring, og ser på dette som en spennende jobb, forteller han.

Agder Bil omsatte i fjor for rundt 90 millioner kroner. De har i dag 22 ansatte, hvorav tre er selgere på fulltid. De andre stillingene er fordelt på del-lager, kundemottak, kontor eller på verkstedet.

Ingen flytteplanerMens andre bilforhandlere i løpet av de siste årene har valgt å bygge nye, prangende bygg både på Stoa, Ormekjenn og Krøgenes, har Agder Bil ingen slike planer.- Nei. Vi har ingen planer om å flytte. For oss er det viktig at kundene vet hvor vi er, og enn så lenge er vi godt fornøyd med beliggenheten mellom sentrum og Stoa. Det er egentlig litt skummelt å flytte, filosoferer Hansen, og snuser inn den herlige duften av helt nye biler utenfor kontorveggen sin.- Flytting fører med seg større kostnader, og marginene innen bilbransjen er små. – Om vi skal gjøre noe med bygningsmassen her, så ønsker vi å utvide utstillingsarealet hos oss. Men dette får vi ta etter hvert, sier den nye sjefen.

Prisene har gått nedFor folk som er interessert i bil, er det kanskje tre bilmerker som flimrer på netthinnen om man kan  velge bil på øverste hylle. Mercedes har en stor plass hos bilentusiaster, i tillegg til Audi og BMW. Disse bilene har blitt noe billigere i innkjøp de siste årene, men det er ikke udelt positivt for kundene, mener Hansen.- Folk som kjøpte en helt ny bil for tre-fire år siden får ikke igjen det de forventer når de bytter inn i ny bil nå. Men det er lite vi kan gjøre med det, siden markedet har blitt sånn, forklarer han.Det positive med avgiftsendringen er at de dyreste merkene har blitt mer tilgjengelige for folk flest.- Nå er det ikke lenger bare de med tykkest lommebok, eller folk med høy faktor av grått hår som kjøper bil hos oss. Flere og flere vanlige lønnsmottakere kjøper bil her nå, og vi forhandler jo også Peugeot, understreker Hansen.

Reklame i rødt, selger gråttNår bilprodusentene lanserer nye modeller er det ofte en farge som går igjen, nemlig rødt. Hva kan det være at ikke det går flere røde biler på veien da?- Rødt er en litt vanskelig farge. Jeg digger røde biler, men folk er litt redde for at røde biler er vanskelige å holde rene. I tillegg kan de være vanskeligere å få solgt som bruktbiler. For tiden selger vi mest sølvgrå, eller mørkegrå biler, samt hvite som har vært på markedet i noen år.

Ikke bare pris

Det viktigste ved en bilhandel er ikke bare prisen, ifølge bilforhandleren.- Kundene våre er svært prisbevisste, og de har ofte sjekket priser på nettet før de kommer til oss. Bilkjøp bygger like mye på tillitt og følelser. Det at folk vet de får hjelp når de trenger det, er svært viktig for oss. Vi er også gode på firmabiler, og ønsker oss flere slike kunder, understreker Hansen.

Diesel eller bensin

På spørsmål om hva de selger mest av, enten dieselbiler eller bensinbiler, mener sjefen på Agder Bil at det er hipp som happ.- Vi selger cirka halvparten av hvert. I tillegg har vi ha noe el-bilsalg også, og egentlig skjønner jeg dem som kjøper el-bil. De har fordeler i kollektivfelt, på parkeringsplasser, og betaler heller ingen bompenger, for å nevne noe, sier han.Men selv ville du ikke kjøre el-bil om du kunne velge på øverste hylle?- Min ultimate drømmebil for øyeblikket må bli en knall rød Mercedes SLR. Den har en prislapp på rundt tre millioner kroner, så det får bli med drømmen - foreløpig! gliser Sondre Hansen.