Torsdag 20 mars arrangerte vi i Arendal Næringsforening frokostmøte hvor temaet var verdensøkonomien og utsiktene fremover. Kristen Kvame fra SKAGEN Fondene holdt et veldig interessant foredrag.

Torsdag 20. mars inviterte Arendal Næringsforening til frokostmøte i Havnegården. Fremmøtet var bra, og det er grunn til optimisme.

Tema for møtet var Verdensøkonomien fremover og utsiktene i aksjemarkedet i 2014.Det var regionsansvarlig i SKAGEN Fondene, Kristen Kvame som holdt foredraget, og den lydhøre forsamlingen fikk også muligheten til å stille spørsmål eller komme med kommentarer underveis.

I foredraget fortalte Kvame hvordan hendelser i verden påvirker aksjemarkedet.- Uroligheter, skifte av ledere, terroraksjoner, og andre store begivenheter, påvirker alltid økonomien og aksjemarkedet. Akkurat nå er det den spente situasjonen i Russland og Ukraina som har mest oppmerksomhet, og som vi får flest spørsmål om, sa Kvame.

Om den økonomiske situasjonen i verden akkurat nå, er Kvame optimistisk.- Vi ser særlig at både USA og det sørlige Europa er inne i en positiv tid. Det er vi glade for, sa han.

Som mange vet driver SKAGEN både med fond og aksjesparing. I følge Kvame var 2013 et godt aksjeår, og sa på møtet at i Finland gikk børsen opp med hele femti prosent. På plassene bak kommer USA, Tyskland, Japan, Sverige og Italia.- Dette viser et sunnhetstrekk i økonomien, og vi følger godt med i hva som skjer, fortsatte han.

Kvame mente også at nordmenn flest er altfor redde til å satse penger i akskjer, men innrømmet at for å satse penger på denne aktiviteten må man ha is nok i magen til å tåle både oppturer og nedturer.- Aksjemarkedet svinger hele tiden. Men for de aller fleste som har tålmodighet og som bruker aksjesparing som en langsiktig investering, vil det lønne seg, hevdet han.- For å si det sånn; aksjesparing lønner seg mye mer enn lotto! avsluttet han.