To av våre medlemmer Arendal Trykk og Kopi og Tvedestrand Boktrykkeri fusjonerte fra nyttår. Les hva det nye, spennende firmaet ATL Grafisk kan tilby!

Når maksinene går for fullt i trykkeriet til det nye firmaet ATL Grafisk i Blødekjær, betyr det god stemning.

Selskapet som holder til i Blødekjær er absolutt ingen nykommer på det grafiske markedet. Det som er nytt er at tidligere Arendal Trykk & kopi ved nyttår fusjonerte med Tvedestrand Boktrykkeri, og dannet selskapet ATL Grafisk.Sammen har de kjøpt opp Terjes Trykkeri i Lillesand og Digitaltrykk avdeling fra Profilsenteret (Durapart, Arendal), og målet nå er å bli størst på småtrykk og reklametrykk i landsdelen.For ATL Grafisk eksisterer det ikke kommunegrenser eller noen grense mellom fylkeskommunene i Agder.- Vi ser begge fylkene som et potensielt marked, smiler daglig leder Kurt Kløvfjell .Han understreker at det nye selskapet vårt dekker strekningen fra Tvedestrand i øst til Lillesand i vest med bemannede kontorer, og at samarbeidet dem imellom på ingen måte er ny.- Vi har samarbeidet godt i flere år på tvers av selskapene, bekrefter arbeidende styreleder og medeier Gabriele Patella.- Ved å samle produksjonen på ett sted får vi høyere effektivitet og mer lønnsomhet. I tillegg har vi fått muskler til å investere i en helt ny produksjonslinje, legger han til.Og en av de mye maskinene er ganske så stilig. Den bærer det klingende navnet Flat Bed, og har ingenting med lastebilhengere å gjøre. Flat Bed gjør det mulig å trykke hvit farge på glass, sammen med de andre fargene. På denne maskinen kan man for eksempel lage reklameskilt i glass, og mye forskjellig annet, forteller Kløvfjell og Patella.

MiljøbevissteMiljø er en av de tingene bedriften i Blødekjær er opptatt av.I følge Gabriele Patella har de for eksempel investert fem millioner kroner i nytt offsett produksjonsutstyr. Den nye trykkemaskinen er fullstendig fri for kjemikalier, og bedriften har dermed sikret seg betegnelsen CO2-nøytral.- Vi er det eneste trykkeriet på Sørlandet som har fått denne betegnelsen, sier en stolt styreleder.Men ATL Grafisk gjør mer for miljøet enn å bruke ny teknologi. Hvert år kjøper de også klimakvoter.- Vi  jobber hele tiden for å gjøre de riktige miljøvennlige tingene. Dette er ofte et krav fra det offentlige når de bestiller varer og tjenester av oss, forklarer Kurt Kløvfjell.

Stort og småttATL Grafisk kan ta på seg flere typer oppdrag. De kan trykke alt fra visittkort til store reklameplakater til bygningsfasader, vindusdekor, og reklameskilt i glass. I tillegg kommer det nye selskapet til å trykke en god del bøker, slik det gamle Tvedestrand Boktrykkeri gjorde før.Siden 2014 er det første driftsåret for det nye selskapet, vet de ikke med sikkerhet hvor omsetningen vil ligge. Men de antar at det vil ligge et sted mellom 12-15 millioner i året.I den nye bedriften er det 14 som jobber, inkludert daglig leder og styreleder.Begge bedriftene har i en årrekke vært medlem av Arendal Næringsforening, og lover at de i fremtiden skal delta på flere av våre medlemsaktiviteter.- Vi har innsett at dette er en viktig arena for å treffe nye potensielle kunder, så dette er noe vi ønsker å prioritere i tiden fremover, sier daglig leder til avslutning.