Denne uken har vi besøkt Arendals Bryggeri. Der har vi møtt den nye markedssjefen Carl Glastad. Han mener at øl er i ferd med å bli den nye vinen blant folk flest.

- Øl har i mange år vært trendy ute i Europa, og endelig ser det ut til at vi nordboere også har skjønt at øl ikke bare er øl, sier markedssjefen.

Alle som bor i Arendal har et eller annet forhold til Arendals Bryggeri. Mange skoleklasser har i flere generasjoner besøkt bryggeriet i Arendal for å se produksjonen, og snart vil dette skje igjen.

- I forbindelse med etableringen av det nye mikrobryggeriet som åpnet i mars, ønsker vi å lage et kundesenter hvor grupper kan komme på omvisning og se hvordan produktene våre lages. Vi ønsker også at de skal kunne få smake på produktene, forteller Glastad.
Han kan ikke si noe om når et nytt kundesenter er på plass, men han er overbevist om at de skal klare å få det til innen utgangen av året.

Norges nest eldste: Bryggeriet i Arendal ble startet så tidlig som i 1839 i Kittelsbukt og er dermed Norges nest eldste bryggeri.
Da Arendals Bryggeri for noen år siden igjen ble lokalt eid, var det Ringnes som fortsatt var eier av merkenavnet «Arendals Pilsner». Det falt derfor naturlig å kalle deres eget øl for nettopp 1839.

- Akkurat det synes vi er litt artig! Det er ikke mange bedrifter i denne regionen som har overlevd i så mange år, kommenterer Glastad.

Er optimistiske: Det er en kjensgjerning at Arendals Bryggeri har vært gjennom mange opp- og nedturer gjennom årenes løp. Men nå ser de lys i tunnelen igjen, og er mer optimistiske enn på lenge.
- Grepet som ble gjort med å etablere et mikrobryggeri kombinert med et industribryggeri er det få som har gjort i Norge. Det er fremtidsrettet og trendy. Her kan gründere og andre initiativtagere komme til oss for å lage sitt eget øl, og det har vist seg å være svært populært. Nå har vi mange aktører som har lagt ordrer til langt utover høsten, forteller markedssjefen stolt.

Fullt trøkk: Carl Glastad legger ikke skjul på at det for tiden er full trøkk og at det er flere som har lange dager på jobb. Men han er skråsikker på at den jobben som ble gjort i første halvår i år vil bære gode frukter utover høsten.
- Vi har mange ordrer på leietapping til langt uti oktober. Det er vi ganske stolte av, - og vi gleder oss til 2017! Sier markedssjefen.

Slår seg på vannvogna: Men tro endelig ikke at Arendal Bryggeri bare lager produkter med alkohol. Akkurat i disse dager har de lagt siste hånd på tre forskjellige vannprodukter som skal være på markedet første juli.
- Vi har laget tre typer vann produkter. Og siden vi bor nær kysten har vi valgt å kalle dem for Høyvann og Lavvann. Vi lager to typer høyvann, -en med sitronsmak og en vanlig. Begge disse er med kullsyre. Lavvannet er vanlig, rent vann. Og vannkilden er Rorevannet, forteller Glastad før han galant serverer oss en smaksprøve.
- Før var det inn å gå med en Solo-flaske i hånda. Nå er det vann som er trendy blant unge mennesker, og vi må følge med i tiden, kommenterer han.

Nytt øl til høsten: Mens vi sitter på kontoret til Glastad får vi også vite at det jobbes med spennende nyvinninger på øl-fronten, uten at han kan si så mye om dette ennå.
- Det kommer både en ølsort som er alkoholfri, og en annen. Det eneste jeg kan si foreløpig om dette er at Arendalspatrioter kan glede seg stort når disse nyhetene lanseres i løpet av høsten! Smiler markedssjefen.

Vil inn på restaurantene: Om du befinner deg i Arendal og vil ha øl, så er det ikke sikkert at det er lokalt øl som tappes fra kranene i halvliteren din. Det har Glastad tenkt å jobbe mye med fremover.
- Mange av restaurantene i byen har en annen leverandør i dag. Disse avtalene strekker seg over tid, men vårt mål er jo klart at alle som serverer øl i Arendal skal servere øl fra sitt lokale bryggeri! Sier Glastad og smiler.
Og han må ha gjort en jobb allerede, for førstkommende fredag skal 1839 lanseres på Mør Biffhus.
- Det gleder vi oss til! Forteller han.

Fire faktorer: - Det sies at om en skal kunne kalles seg en by, må der være viktige ting på plass; eget sykehus, et håndballag, et fotballag og ikke minst eget bryggeri! Tenk at alt det har Arendal!

Mangfold og kvalitet: På spørsmål om hvor Arendals Bryggeri er om ti år, svarer Carl Glastad at bryggeriet i Arendal har vært med å endre ølmarkedet i Norge.
- Vi tror på mangfold, kvalitet, og noe for enhver smak. Om ti år er det like sofistikert å drikke øl som det er å drikke vin i dag! Avslutter han.

Tekst og foto: Torunn Nerdalen Tinghaug