I påsken i år kastet Sissel Merete og Georg Andersen Porsgrunnsankeret for godt, og flyttet inn i den gamle låven som ligger rett ved rundkjøringen på Krøgenes. I morgen, fredag (8. juli) tar de imot de første gjestene i sitt koselige og splitter nye mikrohotell med 17 sengeplasser.

- Vi gleder oss veldig til endelig å være i gang, sier ekteparet.

Mange vil kjenne til Krøgeneslåven fra før. I 17 år frem til 2015, ble det drevet planteutsalg i lokalene her, og det var søsteren til Georg Andersen, Sissel Tveit Andersen, som drev med dette. Det var også hun som innredet spisesalen, samt baren i andre etasje.
- Hun har veldig sans for detaljer og interiør, og vi liker det. Jeg tror disse omgivelsene får folk til å senke skuldrene, og jeg gleder meg til å videreutvikle det hun begynte på, sier en veldig ivrig Sissel Merete Andersen.

Fra hønsehus til spisesal: Når vi sitter i den stilfulle spisesalen med langbord hvor det er plass til 64 gjester, høye kandelabre og god stemning, er det rart å tenke på at dette har vært en helt vanlig låve.
- Vi sitter faktisk i hønsehuset, forteller Georg Andersen og smiler.
Han har tråkket sine barnesko her på gården mens det var full gårdsdrift. Den gang var det grisehus, ku-fjøs og stall i kjelleren, og hønsehus med høyløe og lagring av redskaper oppe på låven.
- Noen av redskapene er tatt vare på og utgjør «kunsten» på veggene her, sier fruen, og peker på veggen hvor det henger både høygaffel og andre gårdsting. På en hylle står det til og med en flott karjol.
- Noe av interiøret stammer fra denne gården. - Det ustemte pianoet i hjørnet der tilhørte min bestemor, sier Georg Andersen og smiler over minnet.

Fredstårn: Og midt i rommet er det bygget opp et merkelig lite tårn hvor man kan sitte og tenke. For oss ser det ut som tårnet til lille My fra Mummidalen, men det har nok ingenting med det å gjøre.
- Vi har fått mange forslag til hva det rommet er. Det heter himmelrommet, men det er ikke noe religiøst i det. Jeg tenker at det kan være et rom for ettertanke, et slags tenketårn. Det hender jeg av og til setter meg der og tenker hvis jeg har for mye å gjøre. - Det er deilig, forteller Sissel Andersen.

Kurs i grisefjøset: I etasjen under spisesalen er det innredet kurs- og konferansedel. Det må jo bli noen grisebra foredrag av slikt?
- Hehe. - Ja, det er jo mitt mål, flirer den nye husfruen på Krøgeneslåven.
Hun har drevet med lederutvikling gjennom et langt liv, og vet hvordan fasilitetene på et kurs-sted bør være.
- Jeg vet hvordan jeg vil ha det både som foredragsholder, hotellgjest og som kursdeltaker. Derfor har jeg høye krav til at absolutt alt skal fungere. Hos oss skal du som gjest kun konsentrere deg om innholdet, og vår jobb er å gjøre foredragsholderen til helten i lokalet. - Vi skal ordne alt det andre, slår hun fast.

Vil ha gjester og samarbeid: Sissel Andersen har stor tro på at samarbeid gjør folk flinkere. Gjennom sin tidligere jobb i Gjensidige har hun holdt mange foredrag om lederutvikling og egenutvikling. Det vil hun videreføre i egne lokaler på Krøgeneslåven.
- Jeg har stor tro på teorien om at man kan spille hverandre gode. Det er viktig å spisse det vi er gode på, og bygge hverandre opp, mener hun.
På bakgrunn av dette er hun derfor interessert i å komme i kontakt med andre som driver innenfor det samme feltet som henne.

Lager ikke maten selv: Til tross for at Krøgeneslåven arrangerer både julebord og andre firmafester, har de ikke eget kjøkken.
- Vi kan lage enkle retter, men ikke hotellmat. På denne bakgrunn har vi kontakt med et catering-firma som leverer maten her foreløpig, men vi har heller ikke giftet oss med denne forbindelsen ennå. Om noen har gode ideer til hva vi kan gjøre til vårt varemerke, eller har lyst til å levere mat her, - så er det bare å ta kontakt! Oppfordrer Andersen.

Hva vil Arendal? Å være ny på et sted betyr mye oppsøkende virksomhet.
- Jeg har ikke full oversikt ennå på hva som finnes, eller hva næringslivet for øvrig ønsker seg av lokaler og mat og så videre. Hva vil Arendal? Spør hun og lar spørsmålet sveve i hønsehuset…
- Jobben med å selge inn konseptet starter nå som vi har et produkt å tilby, sier den kreative og målbevisste damen.
- Jeg bruker å si at å drive med salg er som å pusse tennene. - Det må gjøres hver dag!

Åpner mikrohotell: Denne uken blir litt spesiell for ekteparet Andersen. På det gamle lageret har de nemlig innredet små overnattingsrom, med 17 sengeplasser. Alle rommene har egne bad, og sykkelutleie hører også med. Førstkommende fredag ankommer de første gjestene.
- Det kiler litt i magen. De første gjestene kommer fra USA, og det blir spennende og endelig komme i gang! Kommenterer Sissel.
- Driften av mikrohotellet kommer i tillegg til kurs- og konferansedelen. Det blir et slags bed and breakfest, forteller den ferske hotellverten.
- Vi holder på å lage til et kjøkken slik at gjestene kan lage litt varm mat, men det blir ikke helt ferdig før til høsten. Under Arendalsuka er det helt fullt her, og vi kunne solgt ut flere ganger. Så det lover godt! Oppsummerer de.

Vil ha kos og glede: I 30 år har ekteparet Andersen vært gift med hverandre. Dette har resultert i to barn og ett barnebarn. De levde et svært etablert liv i Porsgrunn hvor Georg har vært politimann og hun leder i Gjensidige i Telemark og Vestfold.
Om noen stusser litt over navnet Georg Andersen, - ja så er det den Georg Andersen som drev med kulestøt. To kongepokaler, og deltakelse i både EM og VM har han på merittlisten sin.
- Jeg har vært heldig å få jobb i politiet her. Hvor lenge jeg skal jobbe har jeg ikke bestemt meg for, men jeg kommer jo til å ta i ett og annet tak her på fritiden og når jeg en gang blir pensjonist. Det er Sissel som skal stå for den daglige driften av låven, kommenterer han.
- Vi har ikke flyttet til Arendal for å bli pensjonister! Vi ønsker å drive dette stedet sammen, og vårt motto er egentlig at vi skal kose oss og ha det gøy!

Fra håndlanger til kundebehandling: På spørsmål om hva Krøgeneslåven er om ti år har Georg et klart mål:
- Da er jeg oppgradert fra å være håndlanger til å bli kundebehandler! Ler den humørfylte mannen.
- I tillegg er vi ledende på kurs- og konferanse og har skaffet oss mange kunder. Kanskje vi til og med har skaffet oss egen kokk her? Filosoferer det nye mikrohotell-paret på Krøgenes.

Vi ønsker lykke til, og velkommen som medlemmer at Arendal Næringsforening!

Tekst og foto: Torunn Nerdalen Tinghaug