I november er det 25 år siden Gunnar Kalleberg og Robert Ruud åpnet dørene til utestedet Madam Reiersen på vakre Tyholmen i Arendal sentrum. De siste 20 årene har også kona Marianne jobbet full tid her, sammen har de klart å overleve som utested.

- Men lett er det absolutt ikke, slår Kalleberg og «Madammen» fast.

Alle vet hvor «Madammen» ligger. Enten har de vært her som 20-åringer da de ofte var ute på byen, eller de har begynt å gå ut igjen etter at ungene har forlatt redet. Stedet har en avslappet stil, og der er det kjemisk fritt for kleskoder.

- Det er noe av filosofien vår. Hit skal alle være velkommen uansett antrekk. Vi har en lav dørstokk, forteller damen som de siste ti årene har hatt full kontroll på regn

skap og mye mer i huset fra 1700-tallet, Marianne Kalleberg.

Arrangerer selv: Å få endene til å møtes krever kreative eiere som skaper egne arenaer for å få ting til å skje. Tour de vin og høstfestival er kjente arrangementer, og dette gjøres utelukkende for å lokke folk til byen.

- Samfunnet har endret seg veldig de 25 årene vi har drevet. Før dro mennene på Havnepuben for å se fotball lørdag ettermiddag, og damene kom gjerne hit for å ta et glass vin og litt mat. Nå er det fotball på tv døgnet rundt. Før hadde butikkene langåpent på torsdager, og ofte møttes mor og far her for å spiste før de dro hjem. Nå har senterne åpent til langt på kveld seks dager i uken. Og når en hel skole plutselig flytter ut av byen så blir det mindre liv i sentrum sier Marianne engasjert.

Sammen med mannen Gunnar er de aktive innen bransjen for å få ting til å skje. Vi må få flere folk til å bruke byen både dag og kveld.

Dansk frokost:. Mange kunder benytter seg av det populære tilbudet Madam Reiersen har med «dansk frokost» som arrangeres på lørdager og søndager i vinterhalvåret.

Dansk frokost? Er det tørt brød og en gammeldansk?
- He, he, nei. Da har vi deilig hjemmelaget leverpostei, bacon og mye snadder, forteller Kalleberg. Den danske frokosten lages i sesongen fra september til mai, og dette er til tider svært populært.

Rekord i byen: At Madam Reiersen har hatt samme eiere og drivere i 25 år er så vidt Marianne Kalleberg vet rekord i byen.

- I restaurantbransjen skjer det ting hele tiden. Noen er mer seriøse enn andre, og jeg tror det bare er Thing Hai som har hatt samme drivere lengre enn oss, sier hun, mens hun ser ut på sjøen som ligger få meter fra det koselige, og intime spisestedet.

- Men lett er det ikke. Økonomien svinger som kjent, og vi har tenkt mange ganger at det ikke vil lønne seg å drive videre. Men så er det dette med driven inni oss som gjør at vi fortsetter litt til… sier den alltid smilende damen.

Hjelper ikke å smile: Men det hjelper ikke å smile når tallene blir rødere og rødere. For to år siden så det ekstra mørkt ut. De måtte ta grep, og dette innebar at de måtte redusere antall åpningsdager.

- Vi gikk fra å holde åpent 7 dager i uka til fem, og gjorde om på menyen. Det har hjulpet, men vi vil jo helst drive med full speed. Vi har jo ansatte, og ofte er de ute etter fulle jobber, kommenterer Gunnar Kalleberg som sammen med Marianne har ti faste på lønningslista.

- Vi eier huset her selv, så vi har en lett part å forhandle husleie med, men kanskje er det ikke nok i lengden, kommenterer han videre.

Arendalsuka er gull: Ekteparet Kalleberg som har vært sammen siden Marianne var 17 år, er enige om en ting. All aktivitet i byen er kjempeviktig for deres bedrift. De nevner Arendalsuka og Canal Street som to svært viktige arrangementer.

- De to ukene er kjempeviktige for oss. Bare i løpet av fem dager med Arendalsuke gikk kapasiteten for fullt. Det er både politiske partier og store organisasjoner som bruker Madam Reiersen som sin arena, og de ansatte løper beina av seg.

- Da yrer det med folk i byen, og folk bruker oss virkelig. I år hadde vi langt over tyve arrangementer av typen debatter og samtaler i løpet av 5 dager. Vi jobber under fullt trøkk hele uka, og det er utrolig intenst og artig. - I juli og august hadde vi 40-45 personer på lønningslista, så det forteller jo noe, smiler Marianne Kalleberg.

25 år til?: Madam Reiersen er en livsstil. Man teller ikke timer man er på jobb….. Ekteparet hevder at de er gode på å skille jobb og privat. De spiser middag hjemme i Kuvika i hverdagen, og mener selv de er flinke til å slappe av… Hvor lenge 58- og 53-åringene har tenkt å drive Madam Reiersen videre, vet de ikke, men 25 år til blir det ikke.
- Våre to sønner har valgt helt andre veier, og kommer neppe til å drive videre etter oss.

Oppfordring til næringslivet: Ekteparet Kalleberg har et sterkt engasjement for byen, og gleder seg over andres suksess. Om de skal overleve selv, så har de en klar oppfordring til medlemmene i næringsforeningen: - Velkommen til oss hele året.

Vi arrangerer lukkede bedriftsarrangement på dag/kveldstid hvor dere kan ta med ansatte eller forbindelser og gi dem faglig påfyll mens vi står for tilrettelegging, servering og eventuell underholdning.

Eksempel på gode arrangement i tillegg til Arendalsuka kan være pubsamlinger for næringsforeningen. Disse er alltid hyggelige. I en avslappet atmosfære kan næringslivet få faglig påfyll og få tid til å mingle! Publikum må ikke ta det som en selvfølge at Madam Reiersen lever 25 år til.

«Bruk oss, både restaurant og catering, -så gjør vi arrangementet ditt litt spesielt», er oppfordringen fra ekteparet Kalleberg.

Tekst og foto: Torunn Nerdalen Tinghaug