Eiendomsmegler Camilla Kristensen og daglig leder Per Erling Fløistad hos Exbo i Arendal strekker seg langt for å gjøre kundene fornøyd. De vil ikke være som andre, og jobber ukurante tider på døgnet for å oppnå salg.
Derfor var de heller ikke vanskelige å be da vi ville at de skulle hoppe litt i sofaen for å vise at de ikke er kjedelige!
- Vi ønsker å være litt utenom det vanlige, ler de to.

Da Exbo etablerte seg i Arendal 15. august i fjor var de spente på hvordan markedet ville ta imot et nytt meglerkontor. De satte seg et hårete mål i sitt første driftsår, og åtte måneder senere er de på god vei til å nå målet.
- Vi er godt fornøyd så langt. Målet er innen rekkevidde, og vi regner med å få en travel periode fremover nå. Mange vil selge eneboligene sine når snøen har forsvunnet, - og vi står klare! forteller en stolt Per Erling Fløistad.
Han legger til at en god eiendomsmegler i Norge selger i gjennomsnitt 50 boliger i året. - Om vi klarer det, - ja da må vi være strålende fornøyd! Smiler han og ser på sin kollega som nikker ivrig.

Mange yrker i ett: Å være eiendomsmegler er ikke bare å løpe rundt i pene dresser, dandere pynteputer og påse at alt er klart til visning. De må selvsagt også være gode selgere, og de må kunne håndtere alle typer mennesker i alle livssituasjoner. I tillegg til å være menneskekjennere må de også kunne økonomi, markedsføring og jus.
Exbo Arendal får hjelp av innleid fotograf til å ta bilder av boliger, og de leier også inn takstmenn. Utenom dette, gjør hver megler resten av jobben.
- Vi treffer mennesker i alle faser. Noen har nylig blitt skilt, noen trenger noe mer lettstelt, noen skal flytte sammen med noen for aller første gang, og andre trenger større bolig fordi de venter barn. Du kan si at vi kommer inn som et ledd i den aller viktigste avgjørelsen i livet til folk, sier Camilla Kristensen enkelt.
- Det er denne blandingen som gjør at yrket er vårt veldig spennende. Ingen dag er lik.
- Grunnen til at jeg havnet på BI i Stavanger med mål om å bli eiendomsmegler, - var rådgivningen jeg fikk på Tyholmen VGS, sier hun.  -Jeg er kjempefornøyd med valget jeg tok!

Solgte for 9 millioner: Kristensen har åtte år bak seg som eiendomsmegler. Den aller første jobben hadde hun hos DnB i Stavanger. Her opplevde hun å selge en bolig til to millioner over takst, og den endelige prisen krøp opp til ni millioner kroner totalt.
- Det var veldig gøy, og mitt hittil beste salg. - Men det kan jo bli flere! Smiler hun.
5 år senere ville hun flytte hjem til Sørlandet fra oljebyen. Hun fikk jobb i Exbo Grimstad i 2012, før hun endelig kunne starte å selge boliger i sitt barndoms-paradis, Arendal.
- Lokalkunnskap er kjempeviktig når du skal selge bolig. Mange spør om hvor langt det er til butikken, om det er skole i nærheten, og hvordan nabolaget er. Da er det veldig greit for oss to å kunne fortelle om dette, - som begge er i fra Arendal, skyter Fløistad inn.

Hard konkurranse: Det er mange spørsmål som skal besvares når kundene enten ønsker å kjøpe eller selge bolig. Ofte velger de som skal selge å innhente flere tilbud.
- Det har blitt mer og mer vanlig. - Og vi river oss i håret hver gang vi mister et oppdrag. Men sånn er det jo i denne bransjen, sier Fløistad.

Fra Postenbanken til Exbo: Han var ikke skolelei da videregående skole var unnagjort.
- Jeg tok et år på folkehøyskole i Bergen, Fana folkehøyskole, før jeg satte i gang med det jeg ville bli.
Fløistad hadde klare mål om at økonomi var interessant, og studerte dette på BI i Bergen. Da eksamen var boks, fikk han kjapt jobb i Posbanken Eiendom i byen mellom de syv fjell, og ble der i to år til.
Hjemlengselen kom, og da DnB søkte etter megler, fikk Fløistad endelig ønsket oppfylt om å flytte tilbake til Sørlandet. Han er født og oppvokst i Austre Moland, og synes det er deilig å være tilbake i hjembyen.
Han har jobbet som megler i 6 år, men er relativt fersk i Exbo.

Drømmer om eget lokale: Hvor er Exbo Arendal om ti år?
- Haha, det ar et godt spørsmål! Sier Kristensen og Fløistad nesten i kor mens de ser på hverandre og lurer på hva de skal svare.

- Om ti år er vi fem meglere i jobb her, og vi har kjøpt vårt eget kontorlokale, sier de to som lever i en symbiose av Spreke fager, men smakfullt interiør.
Orange er nemlig fargen til Exbo, og dette ser man med en gang man kommer inn. En hel vegg i den sterke fargen lyser mot en. Midt på veggen står slagordet deres: Vi kan Sørlandet!
- Slagordet er riktig. Vi kan virkelig Sørlandet, og spesielt Arendal, sier Kristensen.

100 dager: Det høres ut som en dom for fyllekjøring, men omsetningshastigheten på bolig i Arendal akkurat nå er cirka 100 dager. Snittpris per kvadratmeter er på cirka 26 000 kroner, og det selges 800-900 boliger i hele Arendal i løpet av ett år.
- Det finnes 25 meglere i byen. Vi trives som en utfordrer! Sier de to hyggelige meglerne hos Exbo.

Vi er stolte over å ha Exbo som medlem i Arendal Næringsforening, og ønsker lykke til videre! Det r veldigmorsomt å treffe dere!