Ikke alle bransjer sliter. Da hotelldirektør og entusiast Agnes Berntsen ved Strand Hotel Fevik satte opp budsjettet for 2016 trodde hun at hun tok godt i ved å sette omsetningen til 42,5 millioner. Dette viser seg å bli feil…
- Kortreist ferie er blitt populært, smiler den energiske hotelldirektøren som ynder å kalle seg fotballtrener.

- I 2015 omsatte vi for 42,5 millioner. Derfor mente vi at det var realistisk mål med 40 millioner kroner i år. Men hittil år har vi gjort det så bra at vi snuser på 45 millioner, jubler hotelldirektøren, som legger til at bare i mai måned økte de omsetningen med hele 20 prosent!


- Det har vært en veldig positiv utvikling både på kurs- og konferansedelen, samt antall overnattinger, forteller hotellsjef Anja Beisland.
Beisland er Berntsens høyre hånd og den som har oppgaven med å fortelle Berntsen at hun går for langt, eller kommer med innspill til hva de skal jobbe med og som ikke passer seg der og da.


Det er ingen selvfølge at hotellet som ble bygget helt nede i vannkanten på Fevik i 1937 går med overskudd. Hotellet er ett av de få funkishotellene som er med i samarbeidet «Historiske hoteller», og det er mange som har prøvd å drive det før.


Røde tall i 23 år: Da Agnes Berntsen overtok sjefsstolen på Strand Hotel i februar 2003 hadde hotellet gått med underskudd hvert år de siste 23 årene. Det lå nærmest med brukket rygg, og det var mange som tenkte at ikke dette kunne gå.


Heller ikke hotellkongen og forretningsmannen Petter Stordalen hadde klart å tjene penger som eier av Strand Hotel, - så hvordan skulle ei dame fra Jæren klare det? Disse tankene ble gjennom hardt arbeid gjort grundig til skamme, og nå er dette en av Grimstads store arbeidsplasser med hele åtti ansatte i sommersesongen.


- Jeg hadde tidligere snudd opp ned på Jæren Hotell og fått dette hotellet på beina igjen. Jeg visste hva som måtte til. Da jeg i 2003 fikk spørsmålet om jeg kunne tenke meg å drive dette hotellet, hadde jeg egentlig bestemt meg for at jeg ikke ville drive hotell mer. - Men, skjebnen ville det annerledes, - og jeg brettet opp ermene på nytt. Det er jeg glad for nå! forteller hun.


I pluss første året: Allerede det første hele driftsåret hvor Berntsen satt i sjefsstolen ble det pluss i kassa, og da var ikke Berntsen snauere enn at hun sendte Petter Stordalen en tekstmelding.


- Jeg skrev at vi hadde gått i pluss, og fikk et veldig hyggelig svar med gratulasjon tilbake! minnes hun, og smiler igjen.


- Det er ikke bare min «skyld» at hotellet blir drevet godt. Jeg har en fantastisk gjeng som jobber her, og lederteamet vårt er kjempeviktig. De har full oversikt på hva som skjer i de andre avdelingene, og jobber tett sammen.


Fotballtrener: Berntsen forteller at hun oppfatter seg selv om en fotballtrener. - Man kan ikke vinne kamper dersom man ikke et godt team rundt laget. Alle våre ansatte er dedikerte til jobbene de har, og det er kjempeviktig at alle løfter i flokk. Det er også viktig at de utfyller hverandre, og lever etter de verdiene vi har. Verdier våre er klokskap, vennskap, kunnskap og lidenskap, og har man dette inne, så lykkes man, konstaterer treneren.
Kortreist ferie: De fleste som bor her i distriktet har sikkert kjørt forbi hotellet mange ganger. Noen har vært her på kurs, julebord og andre selskaper. Men de færreste har leid ett av de 270 rommene her med familien.


- Det er fullt mulig, og nå som det reklameres med kortreist mat, - hvorfor ikke bare ta en kortreist ferie? Skyter Anja Beisland inn, mens vi vandrer rundt og får se hele hotellet innenfra.


Vi får se de største suitene med ballkonger og utsikt rett til havs, og vi får se hotellets egen velvære-avdeling med boblebad og deilig stillhet. Og ikke minst får vi se rommet hvor Roald Dahl i sin tid overnattet på da han var der mange somre på rad.


Til høsten er det hundre år siden han ble født, og selvsagt skal hotellet feire dette jubileet i baren på hotellet som bærer hans navn.
- Vi har ikke planlagt det helt ferdig ennå, men vi er i gang med dette nå og jeg kan love at det blir spennende, sier Beisland.


Å snakke uforstyrret med direktør og hotellsjef i mer enn fem minutter er utenkelig. Stadig kommer det gjester og ansatte bort og prater med oss, og noen ber dem ta bilder av seg i den vakre hagen. Miljøet virker til å være godt, og man får en «good feeiling» av å være her. Kanskje ikke kortreist ferie er så dumt?


Hotellet er med i mange nettverk. Agnes Berntsen forteller at medlemskapet i Arendal Næringsforening er kjempeviktig, og at nettverket her er noe å bygge videre på.
Vi ønsker vårt medlem lykke til i fremtiden.- Det var gøy å se hotellet fra innsiden!


Tekst og foto: Torunn Nerdalen Tinghaug