Når ting begynner å bevege seg enten opp eller ned i bygg- og anleggsbransjen, samt i olje og gassindustrien, får dette ringvirkninger for et lokalt firma i Arendal.

- Akkurat nå er det lys i tunellen og vi er mer optimistiske enn på lenge. Men hele 2015 og til nå i 2016 har det vært vanskelig, innrømmer daglig leder i STS Fagstillas, Nils Olaf Evensen.

Evensen leder en bedrift som er avhengig av at næringslivet rundt dem går bra. Om det går bra i bygg- og anleggsbransjen kan tusenvis av kvadratmeter med alle typer stillaser bygges, og om det går bra i olje- og gassindustrien, kan fagpersonell innen ISO-fagene leies ut.

- Det gjelder å følge med i timen på hva som beveger seg i markedet og handle ut ifra det, sier Evensen, som stort sett opererer i spot-markedet.

Cowboybransje: - Bygg og anleggsbransjen har jo et rykte som cowboybransje…. Er du en skikkelig cowboy?
Nå smiler Evensen med hele seg og ler en hjertelig latter, før han blir litt alvorlig og sier;

- Den bransje-betegnelsen stemte kanskje mer før enn nå. Men, min overbevisning er at det aldri lønner seg å ta snarveier. Den som tar «short-cuts» vil før eller siden gå til grunne, sier Evensen bestemt. «Punktlighet, sikkerhet og kvalitet» er vår leveregel.

Seriøsiteten i byggebransjen har hevet seg betraktelig i de senere år, men fortsatt konkurrerer vi med bedrifter som beveger seg i gråsonen når de gjelder arbeids- kriminalitet og seriøsitet. Dette har stort fokus helt fra bedriftene opp til landets politiske ledelse.

Store stillasjobber: Nils Olaf Evensen og STS Fagstillas har hatt en god periode lokalt de siste månedene. De har hatt flere store stillasjobber, og ett av de mest synlige oppdragene har vært å bygge stillaset på de nye blokkene i Barbu. Videre har de hatt en stor jobb på boligblokkene på Bratthenget.

- Men vi leier ut stillas til både privatpersoner og andre mindre oppdrag også, kommenterer Evensen. Han forteller at bedriften har 300 tonn aluminiums-stillas å leie ut, og at de er rustet for store oppdrag.

Panoramautsikt: Og med så store mengder på lager sier det seg selv av behovet for plass er stort. I 2002 flyttet firmaet fra Stoa til det nye industriområdet på Krøgenes, og her bygde STS Fagstillas noen flotte lokaler med en utsikt de fleste kan misunne dem.

- Vi er utrolig fornøyd med plasseringen, sier Nils Olaf Evensen, og ser ut av de store panoramavinduene på kontoret sitt. Her kan han se rett over til noe av aktiviteten til Arendal Havn, Kongshavn, og ikke minst kan han hvile blikket med utsikt rett til havs.

Flerfaglighet: Firmaet STS Fagstillas kan se tilbake på 30 års historie. Det startet som Fagstillas med tilholdssted på Stoa. Oppkjøp av KSK Korrosjon (overflatebehandling) i 1993 gjorde selskapet flerfaglig, noe som resulterte i en rekke brovedlikeholds- kontrakter på den tiden.

I 2002 fusjonerte Fagstillas med STS Gruppen i Bergen og fikk flere ben og stå på, bl a større vedlikeholdsoppdrag innen olje og gass.

Johan Sverdrup: Det er ikke ofte det bygges nytt i oljeindustrien, men mange lokale bedrifter jublet da de fikk vite at Nymo har fått en stor kontrakt med Johan Sverdrup-prosjektet.

- Nymo er en av våre aller viktigste oppdragsgivere. Jeg mener at Nymo er et lokomotiv i regionens industrielle næringsliv. Om det går bra på Nymo, så går det bra med veldig mange andre bedrifter også. For oss i STS Fagstillas er det kjempeviktig, og det er mange år siden en enkelt kontrakt betydde så mye som Johan Sverdrup-kontrakten, sier Evensen fornøyd.

- Modulen blir prefabrikert i Gdansk og vil fra 01. november utrustes på Nymos verksteder.  Dette vil lokalt gi arbeid til mange mennesker.

Kurs: Men STS Fagstillas er mer enn stillas og utleie av ISO-personell. De driver også egen kursavdeling med velutstyrte lolaler i bedriften på Krøgenes.
1. januar 2016 kom det nye stillasforskrifter hvor det også stilles krav til opplæring for brukere av stillas som arbeidsplattform. Akkurat i dag kjøres det kurs for Agder Energi. Inneværende uke kurses også mange av Nymo sine ansatte.

HMS er viktig for suksess: - Hensynet til sikkerhet og kvalitet i det vi leverer, er vesentlig. Vi jobber intenst for å ha kvalitet i alle ledd, og det tror jeg er viktig for å overleve i et stramt marked, avslutter Nils Olaf Evensen.

Om 10 år: På spørsmål om hvor STS Fagstillas er om ti, svarer Evensen at han nok sitter i sjefsstolen da også, om ikke nødvendigvis på Krøgenes.

- Da er STS fortsatt en stor regional aktør innen industri og anlegg! Vi sitter i førersetet på tekniske nyvinninger, og er med på å forme bransjens veikart.

Vi i Arendal Næringsforening ønsker lykke til med nye prosjekter til et trofast medlem!

Tekst og foto: Torunn Nerdalen Tinghaug