Medlem av Arendal Næringsforening, Jan Sigurd Otterlei, ble under Arendalsuken tildelt Sparebanken Sør's Næringslivspris 2017 for sitt store bidrag i nærings-, kultur- og idrettslivet.

- Det er en anerkjennelse å få denne prisen. Det er stas å bli satt pris på, og det er en glede og ære å få en pris som så mange flotte mennesker har fått tidligere, sier Jan Sigurd Otterlei.

Skryter uhemmet
Han benytter samtidig muligheten til å skryte uhemmet av Arendal som en gunstig by å bygge opp en næring i.

- Byen har mange positive kvaliteter. Det er flotte omgivelser, bra aktivitetsliv, en infrastruktur som har blitt mye bedre de siste årene, og som blir bedre, et godt klima og mange kompetente folk. Dessuten er det lavere bokostnader og billigere å leie lokaler her, sier Otterlei.

Han mener også at det har blitt mye enklere å jobbe fra små steder nå, og at flere åpner øynene for de kvalitetene som finnes utenfor de største byene.

Han tror mange som besøkte byen under Arendalsuka ble imponert over byens mange kvaliteter. Et par av dem har Otterlei vært med på å løfte frem selv. Som Arendal Fotballklubb og Arendal Bryggeri.

- Jeg pleier å si at hver by med respekt for seg selv må ha et fotballag og et bryggeri, sier Otterlei, som også har vært aktiv støttespiller i ØIF.

Rister av oss nedgangen
Han synes det skjer en positiv næringsutvikling her, og er optimist med tanke på fremtiden for videre utvikling. En arena som Arendalsuka kan gi positive ringvirkninger utover denne ene uka i året, ved at investorer ser potensialet her.

- Vi viser at vi rister av oss nedgangen. Det er mye spennende på gang, sier han.

Selv gjør han det bra som eiendomsinvestor i flere store prosjekter, og kjøpte i tillegg interiørbedriften Bosvik i mai og Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS i juni.

Sparebanken Sørs Næringslivspris 2017 ble delt ut av adm. dir. Geir Bergskau og NHO sjef Kristin Skogen Lund.

Jan Sigurd Otterlei:
• Sivilingeniør. Grunnla Otrum AS sammen med Lars Øvrum i 1985. Selskapet ble verdensledende på utvikling og produksjon av interaktive TV-systemer til hoteller. Børsnotert i 1998. Telenor inn som hovedeier i 2001.

• Fra 2000 privat investor, bl.a. styreleder i Adax AS og Otterlei Group AS.

• Eier gjennom Otterlei Group AS Agdersveis AS), Norac Holding AS, Norac Badekabiner, Svelvik Eiendom AS, Bever Industrier AS (50%), Kyrkjebygdheia AS (50%), OCM Eiendomsinvest AS, Adax AS, Sørlandet Kunnskapshavn AS (14,61%), Helmers Hus III AS, Skilsø Eiendom, Bosvik og Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS.

• Otterlei Group AS hadde i 2015 et resultat før skatt på 100 millioner kroner.

• Står i oktober 2016 oppført med 50 ulike verv datterselskaper og andre foretak som han har eierposter i.

• Blant initiativtakerne til etableringen av Arendal Fotball i 2010.

Tekst: Birte Hegerlund Runde

Foto: Hugo Lande