Widerøe annonserte i dag at de åpner ny rute fra Kjevik til London og øker frekvensen på direkteruten til Trondheim. Arendal Næringsforening har bidratt for å få dette til.

Fra 13. august kan man reise 4 dager i uken direkte fra Sørlandet til London Stansted, i tillegg til at selskapet skal øke direkterutene til Trondheim. Widerøe befester dermed sin satsning på Kjevik som en av deres viktige knutepunkt.

Flyplassutvalget ved Kjevik Lufthavn har jobbet målbevisst over lengre tid for å få til denne ruten. Flyplassutvalget består av næringslivet, representert ved Næringsforeningene og NHO Agder, Fylkeskommunen, Ordfører/Varaordfører for Arendal og Kristiansand og Avinor. Arendal Næringsforening representerer næringslivet i Arendal.

«Våre medlemmer er klare i sine krav til et godt rutetilbud på Kjevik. Sørlandet er en av Norges største eksport regioner, og våre bedrifter er avhengig av å ha god og effektiv tilknytning til sine markeder» sier daglig leder i Arendal Næringsforening Morten Haakstad. Han har bidratt aktivt i dette arbeidet og kan fortelle at man jobber tett med flyselskapene for å bedre rutetilbudet på Kjevik.

«Vi har gjort grundige undersøkelser og forer flyselskapene med relevant informasjon om Sørlandet, om næringslivet, om ferie og fritidsmuligheter i hele regionen. Det er viktig at flyselskapene ser gode muligheter for å fylle flyene sine både til og fra Sørlandet».

Ruten til London er attraktiv både for næringslivet og fritids- og fotball reiser. Stansted Airport er så opptatt av denne ruten at de tildelte Widerøe attraktive fly tider for å få dette til, og de bidrar med direkte markedsføring av ruten i det engelske markedet. Fra Stansted har man både tilgang til et stort tog nett i hele England i tillegg til at dette er hovedflyplassen til Ryanairs store rutenett.

Det vil bli avganger 17.30 fra Kristiansand mandag, torsdag, fredag og søndag, med retur klokka 20.00 fra London de samme dagene. Flyturen er beregnet til to timer begge veier. Ruta skal være en helårsrute.

Norwegian har også nylig bekjentgjort at de øker frekvensen mellom Kjevik og Oslo fra neste sommer.

«Vi har jobbet godt for å få dette til, og har flere ting på ønskelisten. Dette er gode nyheter for Sørlandet. Det er godt at de store flyselskapene har tro på Sørlandet» sier Morten Haakstad.