Under Arendalsuka signerte selskapet strakstiltakene for boligutviklere og for eiendomsselskap i Eiendomssektorens veikart mot 2050.

- Vi har som mål å være en god by- og tettstedsutvikler. Da må vi tenke langsiktig og bærekraftig.

Pressemelding fra Grønn Byggallianse, Norsk Eiendom og J.B. Ugland Eiendom

Bildetekst: J.B. Ugland Eiendom signerte strakstiltakene i Eiendomssektorens veikart etter debatten «Hvordan skaper vi bærekraftige boliger og områder?» under Arendalsuka, der b.a klima- og miljøminister Ola Elvestuen deltok. F.V: Klima- og miljøminister Ola Elvestuen, adm. dir i J.B Ugland Eiendom Jill Akselsen, daglig leder i Norsk Eiendom Thor Olaf Askjer og daglig leder i Grønn Byggallianse Katharina Bramslev.

- Vår visjon, «Stolthet i å utvikle», forplikter oss til et engasjement om å utvikle gode møteplasser og skape varig og bærekraftig forandring. I vår strategi har vi vært tydelige på at hensynet til miljø og bærekraft skal vektlegges i alle våre prosjekter, i alle faser, sier Jill Akselsen, administrerende direktør i J.B. Ugland Eiendom.

Ved å signere 10 strakstiltak for boligutviklere og for eiendomsselskap forplikter J.B. Ugland Eiendom seg til at det bygges og driftes grønt i hele porteføljen.

Strakstiltakene er en del av Eiendomssektorens veikart mot 2050 (link), som er utviklet av Grønn Byggallianse og Norsk Eiendom for å bidra til bærekraftig omstilling i bygg- og eiendomssektoren. 42 selskap har nå forpliktet seg til å gjennomføre de 10 tiltakene.

- Det er gledelig at også eiendomsselskaper utenfor Oslogryta slutter seg til veikartet. Relativt sett er det dristigere å forplikte seg til veikartet på Sørlandet enn i Oslo. Vi ønsker J.B. Ugland inn i et viktig og eksklusivt felleskap av ambisiøse eiendomsselskaper, sier daglig leder i Norsk Eiendom Thor Olaf Askjer.

Setter konkrete bærekraftsmål i alle nye prosjekter

J.B. Ugland Eiendom er en eiendomsutvikler med hovedsete i Grimstad, som også har egen entreprenør- og forvaltningsvirksomhet. Porteføljen er konsentrert om bolig- og næringsbygg i de største sørlandsbyene og i Oslo, og inkluderer blant annet Universitetet i Grimstad, hvor selskapet som landets første private aktør har bygget og eier et universitetsbygg.

- Vi har i løpet av våren jobbet med å konkretisere og implementere bærekraftsmålene. I alle nye prosjekt settes det nå konkrete miljø- og bærekraftsmål, og i de fleste eksisterende prosjekt jobbes det med å identifisere miljøpåvirkningen i prosjektet. Blant annet er det i boligprosjektet Havstadodden, som ligger 2 km utenfor Arendal sentrum, gjort en rekke tiltak for å ivareta klima og oppnå god bokvalitet. Prosjektet har salgsstart 20. august, og det blir spennende å se interessen for prosjektet, sier Akselsen.

En forpliktelse med betydning for lokalsamfunnet

På Campusområdet i Grimstad forvalter J.B. Ugland Eiendom 75.000 kvm bygningsmasse, med 3.500 studenter og 1.300 arbeidsplasser. Med potensiale for bygging av boliger og flere næringsbygg på egne ubebygde tomter, vil miljøforpliktelsen ha stor betydning for lokalsamfunnet.

- Vi har som mål å være en god by- og tettstedsutvikler, og utvikle boliger der folk jobber, studerer, oppholder seg og bor. Da må vi tenke langsiktig og bærekraftig, både i de større byene og på mindre tettsteder. Strakstiltakene er et verktøy som egner seg godt også for boligutvikling og næringsbygg utenfor de største pressområdene. Og så er det ekstra gledelig å kunne bidra til at Sørlandet blir representert blant selskapene som har tilsluttet seg de 10 strakstiltakene i Eiendomssektorens veikart mot 2050, sier Akselsen.

Bildetekst: