En lang rekke importland krever at opplysningene i eksportdokumentene skal sertifiseres av et handelskammer (Chamber of Commerce) før de blir godkjente som fullverdige.

Legalisering

Arendal Handelskammer/Arendal Næringsforening tilbyr sertifisering av eksportdokumenter ved manuell behandling og stempling på vårt kontor, eller du kan benytte deg av online tjenesten essCert.

Ved hjelp av programmet essCert kan man sende inn sine eksportdokumenter til handelskammeret elektronisk.

For å få dine dokumenter sertifisert, så må du opprette en brukerkonto hos essCert, som er systemet vi bruker for all sertifisering. Å lage en brukerkonto hos essCert er både enkelt og gratis.

Du kan søke om å få opprette en profil ved å laste ned og fylle ut en «Formal Undertaking» (trykk på linken for å komme til skjemaet). Skjemaet sendes ferdig utfylt til register@esscert.com. Du vil få en e-post med informasjon om innlogging innen en arbeidsdag.

Du kan søke om en konto i dag og tydelig se hvordan prosessene dine kan strømlinjeformes. Gjennom essCert ser du alle bedriftens utstedte dokumenter, og systemet gir en god oversikt som både forenkler overholdelse og øker kontrollen av dokumentasjonen.

Det er både raskt og enkelt å fullføre en søknad om Certificate of Origin gjennom essCert. Systemet lagrer enkelt informasjon, noe som betyr at du ikke trenger å skrive om neste gang du søker. Hvis du ønsker at vi sertifiserer fakturaer eller andre dokumenter, kan du også enkelt laste dem opp via essCert. Når søknaden er godkjent, og dokumentene er ferdig sertifisert av Arendal Handelskammer/Arenal Chamber of Commerce vil du få en e-post om at dokumentene er ferdige, og kan skrives ut fra din profil i essCert. Dokumentene printer du selv ut på hvitt papir.

Username*
Password*
Forgot login details?

De vanligste dokumentene å få sertifisert hos Handelskammeret er:

• Opprinnelsesbevis /Certificate of Origin (L501)
  • Faktura/proformafaktura
  • Firmaattester, fullmakter
  • Kontrakter, agentavtaler og erklæringer

Last ned Certificate of Origin-mal

Enkelte land krever ytterligere sertifisering av importlandets ambassade / konsulat. Vi anbefaler våre kunder å høre med importøren om hvor mange opprinnelse-bevis som kreves sertifisert og hvem som må sertifisere bevisene, siden hvert importland har sine egne bestemmelser.

Nærmere opplysninger om sertifiseringsbestemmelser i det enkelte land finner du i Innovasjon Norges "Eksporthåndboken" www.eksporthandboken.no.

ATA Carnet

Et ATA Carnet er et internasjonalt tolldokument som sparer deg og din bedrift for tid og penger ved midlertidig innførsel av varer.  ATA-carnetet forenkler tollekspedisjonen og erstatter alle eksport-, import- og transitteringsdokumenter.  Alt du trenger finnes i ett dokument!

Trykk på denne linken for å se en liten informasjonsfilm om ATA Carnet.

Under forutsetning av at varene skal returneres til Norge kan du reise på carnet med vareprøver, yrkesutstyr og utstyr til messer/utstillinger uten å deponere for toll og avgifter.

ATA-carnet-ordningen baseres på at handelskammeret står som garantist for dine varer i landene du besøker.  Som sikkerhet krever vi et depositum. Beløpet tilbakebetales når carnetet returneres til oss og vi har sjekket at carnetet er riktig brukt.

ATA-carnet utstedes for en eller flere reiser og gjelder utstyr og varer som du tar med deg.  Carnetet skal følge varene hele tiden og fremvises og stemples ved hver grenseovergang (EU er ett tollområde, man stempler seg inn i første EU-land, og ut av siste EU-land).

ATA carnet er gyldig i ca 70 land, listen over land finner du her.

Her finnes mye informasjon og svar på vanlige spørsmål om ATA Carnet. Det er også mulig å registrere seg og bestille et ATA Carnet her:

Kontakt oss for nærmere informasjon på post@arendalchamber.no.