Veldig ofte når folk investerer i noe nytt i en produksjonsbedrift så går de til innkjøp av nye, mer effektive maskiner. Solfjeld AS i Tvedestrand valgte totalt annerledes. I fjor degraderte sjefene seg selv og ansatte en helt ny daglig leder som skal gjøre bedriften mer kjent utad.
 – Det var lurt, mener eierne Asbjørn Solfjeld og Ellen Futtrup.

Og den som har fått oppgaven med å snu tallene og få opp lønnsomheten i bedriften er 46 år gamle Karen Elise Boye (bildet). Hun kommer opprinnelig fra Borøy utenfor Tvedestrand, men bor nå i et selv-oppusset hus i Kolbjørnsvik i Arendal.
- Jeg er imponert over valget som Ellen og Asbjørn har gjort. Det må være knalltøft og plutselig få en leder som lager strategiplaner og setter opp delmål for en bedrift de selv har drevet i så mange år. Selvfølgelig er dialogen mellom oss god, og jeg lærer noe nytt hver bidige dag på jobb,- men det fungerer veldig fint! forsikrer Boye og smiler, i det Ellen Futtrup kommer inn med nykokt kaffe.
- Jeg tror flere bedriftseiere kanskje burde tenke slik de har gjort, sier hun.
- Om man er kjempegod på noe faglig, så kvalifiserer kanskje ikke det til automatisk å bli en god leder, filosoferer hun.

«Alle» vet om Solfjeld: Som dere skjønner har vi denne uken besøkt ett av våre nyeste medlemmer, Solfjeld AS i Tvedestrand. De meldte seg inn i næringsforeningen november i fjor, og Boye ser helt tydelig en fordel av å være en del av et større nettverk.
- «Alle» som bor i Tvedestrand og rundt oss vet om Solfjeld og hva som produseres her. Bedriften har eksistert siden 1934! Min oppgave er å gjøre bedriften enda mere kjent, sier hun og smiler.
Karen Elise Boye var tidligere senterleder på Harebakken, og ser helt klart viktigheten av å følge med på hva andre gjør.
- Mitt mål er å være på de arenaer hvor næringslivsfolk møtes, og skape et bredere nettverk. Derfor falt det helt naturlig for meg å melde oss inn i Arendal Næringsforening.
- For oss er det veldig nyttig å lære om andre bedrifter, og ikke minst få in-putt i form av interessante og relevante foredrag. Det er viktig for en bedrift å ha et ansikt utad, som sier; - Hei, her er vi, og vi lager noen fantastiske produkter! reklamerer hun temmelig ubeskjedent.

-Kofferten sto på kontoret: Det var i 2015 at eierne av Solfjeld AS i Tvedestrand fant ut at den tekniske utviklingen innenfor markedsføring via sosiale medier, og «gøtsen» til å oppsøke kunder ute, ikke virket fristende nok lenger.
- Kofferten sto på kontoret, men jeg kom meg aldri ut for å selge, innrømmer Asbjørn Solfjeld som i flere år drev bedriften som tredje generasjon. - Å være sjef ble liksom en tilleggsoppgave, og det fungerte ikke optimalt, innrømmer han. Nå kan han rulle igjen døren til sitt eget kontor, å tegne vinduer og lager forslag til kunder. Det er dette han er god på, mener han.
- Det vittige med dette er egentlig at jeg er utdannet EDB-ingeniør, men sosiale medier og sånn ligger bare ikke for meg.  Vi kom til at vi måtte ta en avgjørelse. Skulle vi trappe ned virksomheten, eller skulle vi finne en person som kunne løfte bedriften videre? - Vi valgte det siste, degraderte oss selv, og ansatte Karen Elise Boye (46) som daglig leder i produksjonsbedriften.
- Et klokt valg, forteller Solfjeld.
Resultatet ble at Ellen får drive med det hun er best på, nemlig kjøkkeninnredning, og jeg fikk tid til å gjøre det jeg brenner for, nemlig å renovere gamle hus, og da særlig vinduer.

Strategi og delmål: Da Karen Elise Boye startet i jobben som daglig leder var hun spent på hvordan de ansatte ville «godta» hennes inntreden med strategiplaner og delmål.
- Nå har vi faste personalmøter og medarbeidersamtaler, og ennå holder jeg på med å kartlegge hva den enkelte er best på og hva de trives å jobbe med. I tillegg har vi innarbeidet rutiner for fakturering og praktiske ting. Men det virker som om vi er en bedrift som drar i samme retning mot målet som er å befeste oss i markedet.
Og allerede i april ble det kakefest i de lekre, fem år gamle lokalene i Solfjellveien 1.
- Da endte vi på 400.000 kroner over budsjett! Jubler Boye.

Jakthytter og sveitservilla: Solfjeld produserer for det meste innredninger og «spesialsydde» vinduer. Materialene de bruker er av ypperste, og kjerneved er viktig.
- Vår visjon er; - «vi skaper varige verdier», og vi kompromisser aldri på kvalitet. Det er vel nettopp derfor vi har kunder over hele Norge. Når folk bestiller hos oss vet de at de får kvalitet, sier Boye stolt.
Noen av de kuleste oppdragene de har hatt er blant annet å levere vinduene til jakthyttene på Svalbard.
- Ellers er det viktig at vinduene skal tåle masse vær her i Norge. På Svalbard må de være innbruddssikre for isbjørn! flirer Asbjørn Solfjeld.
Han forteller at oppdrag som huskes godt er at de har renovert Norges eldste bebodde sveitservilla. Det ble flyttet fra en tomt til en annen på Vålerenga i Oslo, og Solfjeld fikk oppdraget med å lage vinduer. De har også levert innredningen til skoleskipet Christian Radich, og baren på Strand Hotell, for å nevne noe.

-Og hvor er Solfjeld AS om 10 år?
Da er vi en solid bedrift med fulle ordrebøker, og vi leverer innredning og vinduer som folk bare MÅ ha! Smiler den blide 46-åringen.

Vi ønsker Solfjeld AS velkommen i foreningen, og ønsker lykke til med videre arbeid!
Om du vil lese mer om Solfjeld AS kan du bli venn med dem på Facebook, eller du kan gå inn på hjemmesiden her:

Tekst og foto: Torunn Nerdalen Tinghaug