Mange er kanskje skeptiske til å legge ut CV og annen informasjon på nettsamfunnet Linked In. Andre tør ikke en gang å være der...
- Ikke vær det - vær så åpen du kan! oppfordret hodejeger Kjetil Abrahamsen da han gjestet Arendal Næringsforening sitt frokostmøte torsdag morgen.

- Linked in er kommet for å bli. I Norge har 1,3 millioner nordmenn profil der, og dette tilsvarer 50 prosent av arbeidsstyrken. På verdensbasis er det over 400 millioner brukere, så dette er en solid plattform for deling av kompetanse og bygging av nettverk, sa Kjetil Abrahamsen.
- At det er fullt mulig for bedrifter å ha egen profil der er kanskje ikke så godt kjent, men mitt ønske er at de også blir flinkere på dette. Jeg mener de ansatte bør oppfordres til å være aktive der, sa han.

Noen tips: - Min påstand er at Linked in er et unikt verktøy om bare man har klart for seg hva man vil bruke det til. Man må sette seg mål for bruken av det, og være kresen på bildebruk og ordbruk man gjør seg nytte av, mente han.
- Bilder fra julebordet egner seg ikke på Linked in, - ei heller bilder av dårlig kvalitet. En annen ting som er viktig, er ordbruken. Legger man inn gode søkeord, øker mulighet for synbarhet. Gode søkeord plukkes opp av Goole, og Linked in har høy status hos Google, mente Abrahamsen.

Dette var hovedbudskapet da hodejegeren fra Åstveit AS holdt frokostseminar for over 20 medlemmer av Arendal Næringsforening, torsdag.

85% er der!: på forhånd hadde hodejegerfirmaet vært inne og sjekket om deltakerne på møtet hadde profil på dette business-nettverket.
- Jeg måtte lete veldig etter ett par stykker her, men jeg synes 85 prosent er et helt greit resultat, kommenterte han.

Sjefer mest skeptiske: Underveis i foredraget ble det stilt spørsmål fra salen. Ett av dem gikk ut på at sjefene tenker negativt dersom en ansatt har profil på Linekd in. Dette kan signalisere at vedkommende er ute etter ny jobb, ble det sagt.
- Mitt svar på det er at dette er tøys! Svarte Abrahamsen nokså kontant, og begrunnet det med at Linked in ikke har noe med jobbjakt å gjøre. - Det har noe med å holde kontakten med business-kontakter man har. Jeg vil si det er et utstillingsvindu for bedriften at de ansatte er der, sa han.

5 ting du er god på: Som et lite aha helt på tampen av møtet, fikk deltakerne tips om hvordan man på best mulig måte kan lage en god profil.
- Er du på jobbsøk så er det viktig å skrive hva du kan, hvilke prosjekter du har jobbet med, og hva kjernekvalifikasjonene dine er. Jeg bruker å si at du bør skrive fem ting du er god på, avsluttet Abrahamsen.

Tekst og foto: Torunn N. Tinghaug