Midt i Kolbjørnsvik finnes det en superlokal pub som bare har åpent hver fredag. Moringen heter den, og skal vi tro eierne så fungerer de som et anker i lokalsamfunnet på Hisøy.

- Grunntanken med puben er at alt vi gjør skal være gøy, - og gøy er det! sier to av de seks eierne, Knut Fonneløp Storhaug og Thomas Nicholai Knudtzon.

Permanent anker: Navnet Moringen betyr et permanent anker. Det var naturlig at dette navnet ble valgt da vennegjengen etablerte selskapet Moringen AS i 2002.
I gamle dager var det hele syv puber i Kolbjørnsvik. Dette var i Arendals storhetstid. Nå er det bare en igjen, - men i følge eierne er det den jilleste og beste puben i hele Kolbjørnsvik!

Historien på veggen: Tidligere var det velforeningen i Kolbjørnsvik som arrangerte pub i det flotte kommunale huset som ligger midt på bryggen i Kolbjørnsvik. I riktig gamle dager ble huset brukt til likningskontor, og senere har det vært barnehage der. Da var lokalene litt mer slitt og så ikke ut som i dag.

Nå er imidlertid lokalene lyse og fine, og på veggene henger det historiske bilder og ting som har tilhørt folk i Vika, som de sier på Hisøy.

- Da vi startet opp fikk vi inn gamle ting fra både hus og båt-buer, og vi anskaffet oss utstyr som vi trenger for å drive en ekte pub, forteller Fonneløp Storhaug.

- I begynnelsen var vi den eneste puben som serverte øl fra Nøgne Ø fordi en av eierne der er fra Hisøy. Dette var svært populært, og historien sier at en vennegjeng fra Stavanger tok toget tur/retur til Arendal bare for å besøke Moringen, forteller de i kor.

Venner som vil ha det gøy: - Etter at velforeningen hadde drevet med pub en stund, var vi en god vennegjeng som tenkte at det hadde vært gøy å drive det på fast basis. Dermed dannet vi selskapet, og nå har vi hatt det gøy sammen i 14 år. I statuttene våre heter det at alt vi gjør skal være gøy, og etter litt diskusjon finner vi alltid en løsning på hva vi skal arrangere, sier daglig leder Thomas Nicholai Knudtzon.

- Hvis ikke vi synes forslagene høres gøy ut, ja så gjennomfører vi det ikke.- Så enkelt er det, sier de nøkternt.

Sommerkonsert: Moringen Pub er aller mest kjent for å arrangere en stor sommerkonsert i året. Det skjer alltid lørdagen før Canal Street åpner, og den kvelden kjører Kolbjørn med full båt ut til Kolbjørnsvik fra byen. Da tyter folk sammen på bryggen og uteområdet rundt puben, og de siste årene har disse konsertene vært en stor suksess.

- I år hadde vi Sivert Høyem her, og før det har det også vært mange kjente band. Dum Dum Boys, Vamp, De Lillos og Hellbillies har vært her, og alle sier de vil komme igjen! forteller Knut Fonneløp Storhaug.

Han skynder seg å legge til at det ikke er mannfolkene sin skyld…
- Våre koner stiller nemlig opp med tre-retters middag til artistene som serveres i selskapslokalene i andre etasje. Dette er kjempepopulært blant artistene, legger de to glade herrene til.

Quiz kvelder: en gang i måneden arrangeres det i tillegg Quiz kvelder, og vi har med lag som kommer fra hele Arendal.

Sommerrevy: Neste år kan Moringen se tilbake på 15 års drift. Da blir det sommerrevy i Vika. - Revygruppa er allerede i gang, og dette gleder vi oss sykt til! Sier Thomas N. Knudtzon.

Sivile jobber: Tro ikke at de seks herrene på Moringen kaller seg profesjonelle pubeiere. Alle har sivile jobber ved siden av, og her finnes det mange forskjellige bransjer. En er lærer, en er kraftanalytiker, to er økonomer, en jobber med marketing, og en er jurist.
- En god blanding av yrker, men når vi jobber her må vi gjøre alt fra å skjenke øl og vin, til å vaske når gjestene har forlatt puben, sier de.

På spørsmål om hva de tenker om Moringen om ti år, bare ler de.

Ny do trekker damer: Å drive pub inneholder mange forskjellige oppgaver. Men en ting er viktig for kameratgjengen. Det er at folk skal trives og ha den gode nabopraten, samt at damene behandles pent. Derfor har de nylig laget nytt eget dametoalett.
Storhaug forteller at dette ble svært godt tatt imot.
- Det var kjempepopulært! Så her trekker vi damer som bare det, ler han.

Nye i foreningen: Egentlig hadde ikke Moringen AS tenkt å melde seg inn i Arendal Næringsforening. De visste knapt hva det var.
- Det er Morten (Haakstad) sin skyld. Han sa vi måtte melde oss inn. Vi stiller nok litt blanke på hva foreningen driver med, men vi gleder oss til å bli kjent med de andre medlemmene!

Og den muligheten får de allerede den første september. For da arrangerer Arendal Næringsforening medlemsmøte i den hyggelige puben, hvor hele historien om Moringen skal presenteres.
-

Da håper vi at det kommer mange, slik at vi får råd til å betale kontingenten! Ler de to kameratene.

Meld det på pub tur til Moringen torsdag 1. september her.

Tekst og foto: Torunn Nerdalen