Korrupsjon er et hett tema om dagen, og i forrige uke arrangerte Arendal Næringsforening frokostseminar om dette. De som kom på møtet fikk høre viktige innspill, og lærte også litt om hvordan man skal takle slike situasjoner.

Med oss denne dagen var Bjørn Saltermark fra GEC NODE, advokat Tor Wilhelm Seim og Ragnar Østensen fra Albaran AS.
Daglig leder i næringsforeningen Morten Haakstad kunne med glede ønske velkommen til et svært interessert publikum om et brennhett tema. (Se bilde øverst i saken).
- Vi kunne ikke timet innholdet bedre enn dette, sa Haakstad.

- Med tanke på saken om Telenor som har blitt skrevet mye om i media, tror jeg det vil komme et krav fra myndighetene om at alle bedrifter utarbeider et eget program som viser hvordan de ville taklet mistanke om korrupsjon, og hvilke mekanismer firmaet har når eller hvis de kommer opp i liknende saker, sa Tor Wilhelm Seim.
Han mener det er svært viktig å ha et bevisst forhold til virksomhetens Compliance Program, og at man er nøye når man legger grunnlaget.
- Den late gjør det skikkelig med en gang, uttalte han.
- Egentlig handler forebyggende tiltak mot korrupsjon mest om å bruke god folkeskikk.

Vær obs og før logg: Seim mener det er svært viktig å føre logg over ting man er med på. Gaver man mottar, turer og liknende. Han la også vekt på at man skriver ned ting som man kan oppfatte som forholdsmessig mye smøring når man er ute. Dette er svært viktig dersom firmaet kommer opp i situasjoner hvor man kan mistenke korrupsjon.

Andre tider før: Advokat Ragnar Østensen kunne fortelle at før Norge fikk egen lov mot korrupsjon (i 1995), fikk man skattefradrag for utgifter til smøring når man hadde med utenlandske selskaper å gjøre.
- Tidligere skattedirektør Willy Ovesen uttalte sågar for noen år siden at bestikkelse var utgift til inntekts ervervelse. - Så tidene har forandret seg, humret Østensen.

Sitt på fingrene: På seminaret lærte deltakerne mest om hvordan man bør reagere når alarmen har gått, hvem man kontakter og at det alltid er to som leser mail og så videre før man videresender den.
- Det er viktig at man bruker sunn fornuft, og sitter på fingrene til hodet har tenkt, uttalte Seim.
Advokaten understreket også viktigheten av at man tidlig tar kontakt med advokat når man kommer opp i noe man mener er ugreit.
- Dette skjer dessverre veldig sjelden. De fleste prøver først på egenhånd og ordne opp i situasjonen, og vi advokater kommer ofte for sent inn i saken.

Sjekkliste mot korrupsjon: På seminaret fikk deltakerne også med seg tips om hvordan man via nettet kan sjekke utenriksdepartementets sjekkliste mot korrupsjon. De fikk også tips om hvilke land som er mest og minst korrupte, og hvordan man forholder seg til dette.

Alt i alt var seminaret svært interessant, og vi håper deltakerne fikk
mange gode tips.

Tekst og foto: Torunn N. Tinghaug