Helt fra den dagen 19 år gamle Remy Diederiks hadde snekret sammen fagprøven i tømrerfaget, visste han at han ville drive for seg selv. Ni år senere er han administrerende direktør i Sør Bolig, et konsern som siden det startet har fosset frem i boligmarkedet på Sørlandet.

Selskapet Sør Bolig ble etablert i 2011. Da var de to tømrerne Remy Diederiks og kompanjongen Trond Einar Rønningen franchisetakere av Boligpartner, og brukte Boligpartner i sin markedsføring. I 2014 avsluttet de samarbeidet og satset videre med eget selskap og merkevare, Sør Bolig.

- Det er klart at etableringsfasen var tøft. Vi var henholdsvis 24 og 27 år, men vi fant ut at det var dette vi virkelig ville. Jeg har alltid sagt at det er bedre å satse sammen med noen, og i og med at Trond er tømrer og også inngiftet familie, var valget lett. Når man er to kan vi dele både gleder og byrder, kommenterer Diederiks.

Begynte med fem millioner: Første året selskapet eksisterte var omsetningen fem millioner kroner. Omsetningen steg i veldig raskt tempo. Selskapet solgte boliger som hakka møkk, og fire år senere rundet de 180 millioner kroner. Håpet er at de skal slå denne rekorden i år, og de ligger godt an.

- I begynnelsen av juni i år passerte Sør Bolig 130 millioner i omsetning og vi har solgt 82 boliger. Det er vi svært godt fornøyd med, forteller styreleder Hans A. Iversen.
Han har vært styreleder i Sør Bolig i fire år, og skryter uhemmet av de dyktige folkene som jobber i selskapet. I tillegg understreker han viktigheten av at bedrifter har god dialog med banken underveis i en slik utvikling.

- Det har vært gøy å være med på denne reisen. Jeg er kjempeimponert over hva de har klart på så kort tid, legger Iversen til.

Vil ikke hvile: - Men vi ser ingen grunn til å hvile på laurbærene av den grunn altså! skyter salgs- og markedssjef Gunnar Hurv inn. Han har jobbet i Sør Bolig siden 1. januar 2013, da selskapet han jobbet i «forlovet» seg med Sør Bolig.

- Vi var «forlovet» med selskapet til Karl Tore Dalen i to år før vi fusjonerte i 2015, forteller Diederiks. - Som alle ektepar måtte vi bli godt kjent før vi giftet oss! legger han til.

Høye mål: Det er et hett boligmarked akkurat nå. Av alle boliger som bygges er det cirka 30 prosent eneboliger og 70 prosent fler-manns-boliger som selges. Dette har noe med familiemønsteret i samfunnet vårt å gjøre.

- Våre leiligheter er greie for førstegangsetablerere, men som vi vet hender det at folk må reetablere seg i 40-50-årsalderen også. Vi bruker å si at våre leiligheter er en mulig drøm å oppnå for de fleste av oss. Og, hvorfor leie når du kan eie? legger Hurv til.
Han forteller at alle kunder som kommer til dem med boligdrømmen sin blir tatt seriøst, og at han til og med har vært med på kundebesøk i banken for å hjelpe til.

140 boliger i år: På spørsmål hvor mange boliger selskapet tar mål av seg å selge i år, svarer salgs- og markedssjefen at de har et mål på 140 boliger.
- I tillegg har vi også planer om andre prosjekter, legger han til.

Streng filosofi: En filosofi Sør Bolig holder ganske strengt på, er at de må selge 60 prosent av et prosjekt før de setter spaden i jorda.

- Vi tror det er kjempeviktig å være litt strenge på det. Men, til nå har det jo vist seg å være en god filosofi, sier Diederiks og smiler.
Sør Bolig er ikke bare et firma som bygger nye boliger i Arendal. De opererer i begge Agder-fylkene, og har en visjon om at de skal ha ett byggeprosjekt i alle kommunene i Agder. - Vi har ikke klart det ennå, - men en dag når vi målet! smiler han.

Alltid på jobb: Når man lever av å utvikle boligområder, prosjektere og bygge nøkkelferdige boliger som folk kan flytte rett inn i, sier det seg selv at det ikke blir mye fritid. Selv om Diederiks er på søndagstur er alltid blikket vendt mot store heier og gode solforhold.
- Ser jeg et fint område, må jeg alltid undersøke hvem som eier det og om det er til salgs, humrer den unge administrerende direktøren.
- Det er viktig å bruke nesa og lukte seg frem til aktuelle områder, kommenterer Hurv.

Han forteller at Sør Bolig etter hvert har blitt så kjent i markedet at grunneiere like gjerne kommer til dem og tilbyr samarbeid.
- Det synes vi er veldig hyggelig, sier Remy Diederiks og Gunnar Hurv.

Den unge direktøren mener det er to ting som er viktig når man skal starte for seg selv.
- Vi har hatt stort fokus på likviditet og finansiering. Følger man den oppskriften er sjansene store for å lykkes, smiler han.

På spørsmålet om hvor Sør Bolig er om 10 år, kommer det nokså kontant fra de to herrene på Torbjørnsbu at det er å være ledende innen markedet på Sørlandet!

Vi ønsker vårt medlem lykke til på veien!

Tekst og foto: Torunn N. Tinghaug