TV-Aksjonen 2023: Trenger drahjelp fra bedriftene!

TV-Aksjonen 2023 den 22.oktober engasjerer bredt. Nå satser aksjonskomiteen Agder på å bli best i landet. Da trengs næringslivet med på laget.

Fredag 20. oktober kl. 12:30 ringer vi deg og ber om et bidrag.

Tekst: Birte Hegerlund Runde Foto: Brage Daniel Lillebo

I år går pengene til Redd Barnas arbeid med barn i krig: "La barn leve i fred". TV-Aksjonen mobiliserer bredt, og Arendal Næringsforening er fortsatt medlem av Fylkesaksjonskomiteen i Agder.

I fjor satte fylkesaksjonskomiteen mål om å bli best i landet, men ble slått på målstreken av Rogaland som har Equinor som en stor giver.
- Men vi skal klare det i år, uavhengig av Equinor! oppfordrer aksjonsleder Helene Knutsen Fosso under aksjonskomiteens 2.samling i år - denne gangen i Dyreparken Hotell i Kristiansand.

Fylkesaksjonsleder Helene Knutsen Fosso og Fylkesaksjonskoordinator Øyvind Berg

Både bedrifter og enkeltpersoner
Det er viktig at både bedrifter og enkeltpersoner engasjerer seg i den store dugnaden som i år går til Redd Barnas arbeid for barn rammet av krig.
- Det er noe som bor i alle mennesker - å gjøre en forskjell. Vi må mobilisere bredt for å få med bøssebærere, og kanskje de som ikke har vært det før, sier Gina Lund, som statsforvalter i Agder og med i aksjonskomiteen.

Men det er mange andre ting som er mulig å gjøre for å dra inn penger til aksjonen. Her får du noen tips:

Slik kan du engasjere deghttps://tvaksjonen.no/engasjer-deg/

Hvordan bidra: https://tvaksjonen.no/aktuelt/11-tips-til-hvordan-du-kan-bidra/

Utfordre næringslivet: https://giverstafett.no/utfordre

Løper for TV-Aksjonen
I går går TV-Aksjonen til barn som er berørt av krig, og mange kjenner på nærheten til dette med mange flyktninger som har kommet fra Ukraina siden krigen startet. Lund trekker også frem Agders historie med barnevandrerne som ble sendt alene ut på landeveiene for å skaffe jobb og mat.
- Vi trenger drahjelp og oppmerksomhet lokalt. Jeg oppfordrer derfor næringsforeningene til å skaffe mange bøssebærere, arrangere mange aktiviteter og lage en "Tupperware"-effekt så vi blir best i Agder, sier Lund.

Ved Universitetet i Agder arrangerer til eksempel studentene hvert år et løp til inntekt for TV-Aksjonen - UiA-løpet. I år fikk de inn 70.000 kroner på dette. Totalt har de samlet inn 500.000 TV-Aksjonskroner på løpet gjennom årene det har eksistert.

7000 frivillige menneskemøter
Målet nasjonalt er 100.00 bøssebærere, som når ut til 2,5 millioner husstander, 500 kommunekomiteer og 7000 frivillige menneskemøter.
- Vi trenger 160-170 mennesker i Arendal, sier Jan Egil Hagli, områdeleder i Arendal for bøssebærere.

Her kan du melde deg som bøssebærer
TV-Aksjonen er den dagen som samler Norge. I tillegg til 17.mai. Målet vårt er å nå 100.000 barn i 6 ulike land, så de kan lære å leke, lære og leve i fred, sier generalsekretær i Redd Barna, Birgitte Lange.

Pengene skal gå til barn i Norge, Ukraina, Syria, Sør-Sudan, Kongo og Bangladesh.

Bidra til at barn får et pusterom
- 22 barn blir drept eller skadet i krig hver dag, over 100 millioner er på flukt, halvparten av dem er barn, hvert sjette barn vokser opp i krig og konflikt. Aldri før har så mange søkt om beskyttelse i Norge og det er nesten en tredobling av grove forbrytelser mot barn siden 2010. Vi kan bidra til at flere barn får et pusterom, og at de kan være barn, sier Lange.

Her kan du laste ned materiell til bruk

Her ser du filmen om årets TV-Aksjon