Hva innebærer det å være Klimapartner?

Har det noen økonomisk gevinst å være Klimapartner?

Dette var temaet for frokostmøte 9. februar i samarbeid med Klimapartner Agder.

I dag har vi hatt interessant frokostmøte med Klimapartner Agder. Svein Tvitdal fra Klima 2020 og tidligere FN-direktør, fortalte kort om hva man har blitt enige om på Klimakonferansen i Paris, sett i lys av den miljømessige utfordringen vi står overfor. Det er store muligheter i denne avtalen for bedrifter som satser på å posisjonere seg mot det grønne skiftet. Klimaavtalen er i seg selv ambisiøs og det er opp til alle, både lokalt og globalt, å gjøre tiltak som møter avtalens mål. Det haster med å sette i verk tiltak, og ett av de viktige resultatene av Klimaavtalen er at hver og en av oss har et ansvar.

Torstein Thorsen Ekern fra Klimapartner Agder fortalte om det lokale initiativet og satsningen for å bistå lokalt næringsliv for å bli en del av det grønne skifte. En bevisstgjøring om den enkelte bedrifts klimaregnskap er i seg selv en viktig start for å identifisere innsatsområder. Erfaringen viser at det er økonomiske gevinster å hente på flere områder ved å forbedre en bedrifts klimaregnskap. For å bli med i Klimapartner Agder må man eten være Miljøfyrtårn eller være ISO-sertfisert (ISO-14001) og igjennom disse prosessene identifiserer man områder som både er lønnsomme og klimavennlige. Klimapartner Agder bistår bedrifter i dette arbeidet.

Tone Nævestad fra DNB Agder/Rogaland jobber med Miljøstyring i ett av norges største konsern. Hun redegjorde for hvorfor dette samfunnsansvaret er viktig for DNB. Dette er forankret i bankens toppledelse og er viktig både for miljøet, bærekraftig utvikling og for omdømme. Det er viktig for DNB at man totalt sett må levere mer for sine kunder med mindre ressursbruk, og dette arbeidet reguleres i et eget Miljøstyringssystem (ISO-14001). Klimapartner har vært en viktig bidragsyter.

Filer