Vår nye Fylkesmann, Stein A. Ytterdahl (64), utelukker ikke at Aust- og Vest Agder kan bli slått sammen til ett fylke i nær fremtid.
Dette sa han i foredraget som han holdt da han gjestet Arendal Næringsforening sitt årsmøte sist onsdag (16. mars).

- Først skal de forskjellige kommunestyrene ta stilling til hvorvidt de ønsker å slå seg sammen. Når denne prosessen er ferdig, utelukker jeg ikke at våre to fylker kan bli til ett, sa Ytterdahl på Kuben i Arendal.

Hvilken by som blir fylkesmannens hovedsete, eller hvor de statlige arbeidsplassene blir værende, hadde han ingen konkrete svar på.
- Alt dette vil vi få en plan på i løpet av 2017, sa Ytterdahl, og la til i nesten samme åndedrag at Arendal og Kristiansand er så godt som samme arbeidsmarked.
- Jeg kjører ofte mellom de to byene, - og det er ikke veldig vanskelig, humret han.

Videre minnet han om at mange organisasjoner allerede i dag har felles kontor i de to fylkene, og at dette er veldig bra. Han trakk frem NHO og LO som eksempel på dette.

Hovedgjest: Bakteppet for at han var i Arendal, var at vi i næringsforeningen hadde invitert ham til å fortelle om hva han tenker om det nye sammenslåtte Fylkesmannsembetet, og hva han tenker om næringsutviklingen på Sørlandet. I tillegg skulle han belyse hva han som Fylkesmann kan bidra med.

- Jeg skal være et lyttende øre, og en døråpner. Min jobb som Fylkesmann er jo å påse at politiske vedtak i nasjonal politikk blir oppfattet og at den blir fulgt opp ute i kommunene. Fylkesmannen skal ivareta rettssikkerheten og behandle klager på vedtak, og så videre, fortalte han.

Ingeniørøkonomi: Ytterdahl snakket om næringslivet, og mener det skjer mye spennende der ute.
- I disse dager snakkes det om omstillingsprosesser, og det tegnes ofte et deprimerende bilde i media omkring situasjonen i arbeidsmarkedet. Jeg mener det ikke ser fullt så svart ut.

- Det sies at nasjonen Norge har en oljestyrt økonomi. Nå som oljeprisen faller er det litt sånn «stakkars oss», og vi håper at dollarprisen per fat skal gå opp.
- Dette er jeg uenig i. Jeg mener vi er en nasjon med ingeniørøkonomi, og at de som tar tak, vil klare seg, sa han.
- vi må bli en nasjon hvor de menneskelige ressursene brukes, og at vi får en hjerneøkonomi, sa Ytterdahl.

Åpenhet er viktig: Den nye fylkesmannen mener alt er mulig å gjennomføre, bare man kjører åpne og ærlige prosesser.
- At det er mange omstillingsprosesser på gang må vi bare ta inn over oss. Jeg mener at vi ikke skal være så redde for å sette i gang prosesser. Men en ting er kjempeviktig, og det er informasjon og åpenhet underveis, påpekte Ytterdahl.

Fra hav til hei: Fylkesmannen som i disse dager gjennomfører sin «signingsferd i kommunene på Agder, mener Sørlandet har masse flott å by på. Og Sørlandet er mer enn kysten med hvite hus og sjøidyll.
- Vi har store naturressurser i form av sol og vind som kan bli en viktig ressurs inn i det grønne skiftet. Innover i landsdelen finnes det også mange muligheter. - Hvor mange av dere vet for eksempel at Agderfylkene har den nest største villreinstammen i Norge? undret han, og så ut i salen uten å få så veldig mange nikk i retur.
Spennende bakgrunn: Det som gjør til at vår nye Fylkesmann er litt spesiell og derav svært spennende for nettopp Sørlandet, er at han har en helt annen bakgrunn enn det som er vanlig for en fylkesmann.

Han har ikke fått denne jobben på tampen av en lang politisk karriere. Den politiske erfaringen Stein A. Ytterdahl har er at han har vært ordfører for Arbeiderpartiet i Farsund fra 2007 – 2011. Da ble han valgt i direkte ordførervalg, og måtte jobbe i koalisjon med alle partiene til venstre for seg, og sentrumspartiene.
Ytterdahl vokste opp som sønn av en blikkenslager, og var i tidlig alder med sin far på jobb. Videre tok han sivilingeniørstudiet på NTH i Trondheim, og har jobbet i mange store selskaper i næringslivet som for eksempel Norsk Hydro, Elkem. Han var også sjef for utbyggingen av Tjeldbergodden på Nordmøre i sin tid, og har også jobbet som rådmann i Trondheim.

Nå bor han og kona Gunn Marit i Farsund. Det vil si; Ytterdahl har ukeleilighet i Randesund utenfor Kristiansand, og er hjemme i helgene.
- Alle seks barna er ute av redet, og da fungerer det greit at jeg er pendler. Jeg jobber tre dager i Arendal og to i Krisiansand, og da er dette helt fint, kommenterte han avslutningsvis.

Tekst og foto: Torunn Nerdalen Tinghaug